کد خبر: ۱۳۳۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۶
در حالی که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان از تداوم ممنوعیت افزایش قیمت خودرو خبر می‌دهد، اواخر هفته گذشته قیمت بسیاری از خودرو‌ها هم در کارخانه و هم در بازار افزایش یافته است.
شنبه هفته گذشته ـ بيست و پنجم مرداد ـ سيد جواد تقوي رئيس سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان رسما اعلام كرد تصميم‌گيري درباره افزايش قيمت برخي خودروهاي داخلي به بعد موكول شده و هيچ خودروسازي نمي‌تواند از قيمت موجود در بازار براي قيمت‌گذاري محصولات خود استفاده كند.

به گفته اين مقام مسوول، باوجود ارائه درخواست خودروسازان بزرگ براي افزايش قيمت برخي محصولاتشان، كميته خودروي سازمان حمايت كه مسئول تصميم‌گيري براي رقم اين افزايش است، به جمع‌بندي نرسيده و قرار است در آينده در اين خصوص تصميم‌گيري شود، لذا قيمت‌هاي فعلي خودرو به حال خود باقي مي‌ماند.

با اين حال چند روز پس از انتشار اين اظهارنظرها و بلافاصله پس از عيد فطر، قيمت انواع خودروهاي داخلي و خارجي در بازار افزايش يافت.

اين در حالي بود كه در راس مديريت دومين خودروساز بزرگ كشور ـ سايپا ـ تغييراتي انجام شد و مديرعامل اين شركت به شركت مس كرمان نقل‌مكان كرد.

آخرين تغييرات

بررسي آخرين قيمت‌هاي موجود در بازار خودرو در پنجشنبه هفته گذشته نشان مي‌دهد هم قيمت كارخانه برخي خودروها و هم قيمت سطح بازار آنها افزايش يافته است.

دليل اين افزايش نيز چندان روشن نيست، اما آن‌گونه كه فعالان بازار خودرو مي‌گويند كمبود عرضه و واردات خودرو، كمبود توليد به دليل گراني مواد اوليه، نوسانات قيمت ارز و سرانجام رشد تقاضا به علت افزايش مسافرت‌ها از اصلي‌ترين عوامل رشد قيمت‌هاست.

براساس قيمت‌گيري‌هاي انجام شده، قيمت پژو 405 در بازار به 18 ميليون تومان افزايش يافته است. همچنين قيمت پژو 206 معمولي تيپ دو (سفيدرنگ)‌ روز چهارشنبه هفته گذشته تا 22 ميليون تومان نيز بالا رفته، اما پنجشنبه قدري كاهش يافته و اكنون حدود 20 ميليون و 600 هزار تومان قابل خريداري است.

در گروه محصولات ايران‌خودرو، قيمت ال90 مدل -2 Eكه فول‌آپشن آن محسوب مي‌شود، به 20 ميليون تومان رسيده است. همچنين پژو 206 تيپ 6 كه داراي دنده اتومات است، نيز 30 ميليون تومان قيمت خورده است. با اين حال قيمت پژوپارس ايران‌خودرو تغيير چنداني نداشته و فول آن بين 18 تا 18 ميليون و 200 هزار تومان به فروش مي‌رسد.

ركوردهاي ماكسيما و مگان

اما در گروه خودروسازي سايپا نيز قيمت پرتيراژترين خودروي كشور ـ پرايد ـ نيز افزايش يافته، به طوري‌كه قيمت كارخانه‌ مدل 111 آن (هاچ‌بك) با عبور از ده ميليون تومان به ده ميليون و 142 هزار تومان رسيد.

قيمت كارخانه مدل 132 (صندوق‌دار) آن نيز به مرز 10 ‌ميليون تومان رسيد به طوري‌كه فروش فوري سي روزه آن 9 ميليون و 710 هزار تومان (بجز ساير هزينه‌هاي متفرقه) قيمت دارد. اما قيمت كارخانه‌اي و فروش فوري مدل SX همين خودرو از ده ميليون تومان گذشته و به 10 ميليون و 41 هزار تومان رسيده است. سايپا در پورتال خود براي پرايد مدل 141 و تيبا فروش فوري اعلام نكرده است.

اين گزارش مي‌افزايد: در همين حال قيمت بازار انواع پرايد از 11 ميليون تومان گذشته به طوري‌كه پرايد هاچ‌بك مدل 111 به 11 ميليون تومان و پرايد صندوق‌دار مدل 132 به 11ميليون و 200 تا 11 ميليون و 300 هزار تومان رسيده است.

اما ماجراي قيمت‌ها در خودروهاي لوكس جالب‌تر است به طوري‌كه قيمت دو خودروي ماكسيما و مگان كه توليد شركت پارس خودرو (يكي از شركت‌هاي زيرمجموعه سايپا) است، ركورد زده است.

پنجشنبه گذشته قيمت ماكسيما دنده‌اي به 58.8 ميليون تومان و ماكسيما اتوماتيك به 62ميليون تومان رسيد.

قيمت مگان 1600 دنده‌اي نيز به حدود 40 ميليون تومان و قيمت مگان 2000 اتومات به 46.5 تا 47.5 ميليون تومان افزايش يافت.

چيني‌ها هم گران شد!

از سوي ديگر بررسي‌ها نشان مي‌دهد قيمت انواع خودروهاي چيني و بويژه مدل‌هاي مختلف ام‌وي‌ام نيز رو به افزايش گذاشته است.

پنجشنبه گذشته هر خودروي ام‌وي‌ام‌ هاچ‌بك (طرح ماتيز) به 12 ميليون تومان رسيد. گروه مديران خودرو که اين خودروي چيني را توليد مي‌كند، ثبت‌نام مدل X33 (شاسي بلند) آن را به 33 ميليون تومان افزايش داده و در بازار نيز اين خودرو بين 48 تا 50 ميليون تومان معامله مي‌شود.

كاهش گارانتي و رشد قيمت وارداتي‌ها

در گروه خودروهاي وارداتي نيز از اواخر هفته گذشته قيمت برندهاي كره‌اي هيونداي و كيا (بيشتر مدل (اسپورتيج) افزايش چشمگيري يافته است. به عنوان مثال قيمت هيونداي-55 IX (شاسي بلند) از 109 ميليون تومان به 131 ميليون تومان رسيده است.

قيمت هر خودرو هيوندا ي-33 IX نيز از 83 ميليون تومان به 105 ميليون تومان افزايش يافته است. متوسط قيمت انواع مدل‌هاي كيا اسپورتيج نيز از 80 به يكصد ميليون تومان رسيد. با اين حال اكنون موضوع خودروهاي كره‌اي فقط رشد قيمت آن نيست بلكه نمايندگي داخلي اين خودروها به بهانه تحريم ايران، مدت و كيلومتر گارانتي خودروهاي مدل 2012 خود را كاهش داده است.

فعالان بازار خودرو مي‌گويند مدت گارانتي اين خودروها از پنج سال به دو سال و كيلومتر گارانتي آنان از 150 هزار كيلومتر به 60 هزار كيلومتر كاهش يافته است.

تغيير محتواي آگهي‌ها

فعالان بازار خودرو در اين ميان به نكته جالبي اشاره مي‌كنند و آن تغيير محتواي آگهي‌هاي مربوط به خودرو در جرايد است.

به گفته آنان و برخلاف قبل، محتواي بيشتر اين آگهي‌ها را درخواست براي خريد خودرو، نه فروش آن تشكيل‌ مي‌دهد. يعني با وجود رشد قيمت‌ها، تقاضا براي خريد خودرو آنقدر بالاست كه برخي خودروها كمياب نيز شده‌ است.

به عنوان مثال خودروهاي بسيار گرانقيمت از بي‌ام و X6 گرفته تا پورشه كاين در رديف خودروهاي كمياب اين روزها قرار گرفته‌ است كه آگهي‌هاي متعدد درخواست خريد براي آن درج مي‌شود.

42 درصد خانوارهاي ايراني خودرو دارند

نتايج سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال 1390 نشان مي‌دهد كه در حال حاضر حدود 42 درصد از خانوارهاي ايراني داراي خودروي سبك هستند.

مركز آمار ايران اعلام كرده كه در سال 1385 معادل 33.06 درصد از خانوارهاي ايراني داراي خودروي سبك بودند كه اين رقم در سال 1390 بالغ بر 42.1 درصد شده است.

همچنين در سال 1385 معادل 24.7 درصد از خانوارهاي ايراني داراي موتورسيكلت بودند كه اين رقم در سال قبل به 22.8 درصد كاهش يافت.

ضمن اين‌ كه تعداد خانوارهاي ايراني داراي رايانه از 22.31 درصد در سال 1385به 33.4 درصد در سال 1390 رسيد.

به اين ترتيب در حال حاضر حدود هشت ميليون و 919 هزار و 157 خانوار ايراني داراي خودروي سبك هستند.

براساس نتايج سرشماري مركز آمار ايران در سال 1390 تعداد 21 ميليون و 185هزار خانوار در كشور محاسبه شده بود.
مطالب مرتبط
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
چند رسانه ای صفحه خبر